A ASPASIM treballem des del compromís amb la dignitat, els drets i el benestar de totes les persones que formen part del nostre dia a dia: persones ateses, famílies, professionals, voluntariat i col·laboradors.
Amb l’objectiu de garantir un entorn segur, ètic i respectuós, posem a disposició aquest canal de denúncies confidencial, d’acord amb el que estableix la Llei 2/2023, de 20 de febrer, reguladora de la protecció de les persones que informin sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció.
Aquest espai permet comunicar, de manera segura i, si es vol, anònima, qualsevol situació que pugui suposar una vulneració de drets, un incompliment normatiu o una mala praxi.
Aquest canal forma part del nostre compromís amb la transparència, la millora contínua i la responsabilitat col·lectiva. Totes les comunicacions seran gestionades amb la màxima confidencialitat i amb les garanties establertes per la normativa vigent.
Gràcies per contribuir a fer d’ASPASIM una entitat més justa, segura i coherent amb els seus valors.
- Núria Pedrola Guillén – Treballadora social d’ASPASIM – Responsable Canal de Denúncies
- Ïu Bertrand Peral – Gerent ASPASIM – Suport Canal de Denúncies
Àmbit d’aplicació objectiu. Què es pot denunciar i què no a través del SII?:
Les comunicacions que es realitzin a través del Canal de Denúncies han de referir-se a accions o omissions que es produeixin en l’àmbit d’actuació de l’empresa i que constitueixin infracció en un context laboral o professional d’una norma o principi que afecti l’empresa. En tot cas, s’hauran de denunciar:
Les conductes constitutives de delicte o d’infracció administrativa greu o molt greu com, per exemple, un delicte d’estafa, el pagament d’una comissió indeguda o l’ impagament d’un impost;
a) Qualsevol acció o omissió del dret de la Unió Europea sempre que:
-
-
-
-
- Es tracti de matèria relativa a contractació pública; serveis, productes i mercats financers i prevenció del blanqueig de capitals i el finançament del terrorisme; seguretat dels productes i conformitat; seguretat del transport; protecció del medi ambient; protecció enfront de les radiacions i seguretat nuclear; seguretat dels aliments i els pinsos, sanitat animal i benestar dels animals; salut pública; protecció dels consumidors; protecció de la privacitat i de les dades personals, i seguretat de les xarxes i els sistemes d’informació.
- Afecti els interessos financers de la Unió Europea o
- Incideixi en el mercat interior com, per exemple, infraccions de les normes de la Unió Europea en matèria de competència i ajudes atorgades pels Estats.
-
-
-
b) Qualsevol incompliment de la normativa interna de l’empresa, així com dels seus principis i valors;
c) Qualsevol fet que pugui suposar un dilema ètic;
d) Qualsevol fet que pugui comprometre la reputació de l’empresa.
No seran considerades incidències a ser reportades tots aquells fets no inclosos en aquest apartat, com poden ser les qüestions estretament vinculades a polítiques de Recursos Humans o personals (Ex. Vacances, remuneracions, relació entre treballadors, conflictes interpersonals etc.), recomanacions o suggeriments no vinculats amb assumptes de compliment normatiu o amb la prestació de serveis de l’empresa.
En cas de dubte sobre la naturalesa del fet en qüestió per part de l’informant, i sempre que aquest actuï de bona fe, podrà denunciar-ne el fet sense cap problema. El Responsable del SII s’ocuparà de revisar el seu contingut i analitzar la seva eventual admissió, la qual cosa així serà informat a l’informant.
Inquietuds
En el cas de tenir inquietuds que puguin tenir els destinataris d’aquesta Política sobre compliment normatiu o el propi ús del Canal de Denúncies (Ex. Com interpretar una norma o com actuar en un supòsit de fet determinat), aquests podran dirigir-les a canaldedenuncies@aspasim.com
L’organització, l’ús i el funcionament del Canal de Denúncies es regiran per la present Política que es veurà complementada pel Procediment de Gestió de les Informacions rebudes. Així mateix, s’observaran aquelles normes que puguin ser emeses per les autoritats o administracions en relació amb els canals de denúncies o altres normes que puguin regular aspectes relatius als mateixos (Ex. Lleis reguladores de la protecció de dades personals o de la prevenció del blanqueig de capitals i finançament del terrorisme i significadament totes aquelles que regulin la protecció de drets fonamentals).
L’adopció del Canal de Denúncies respon a la voluntat de l’empresa d’establir un compromís de tolerància zero davant la comissió de delictes, infraccions administratives, l’ incompliment de normes i de respecte per la legalitat i les bones pràctiques.
D’acord amb l’anterior, el procediment per a gestionar les comunicacions que es rebin pel Canal de Denúncies respondrà sempre al respecte dels principis de:
Confidencialitat: tota la informació tractada a través del Canal de Denúncies tindrà la consideració de confidencial i així serà tractada; es garantirà la confidencialitat de la identitat de l’informant així com la de qualsevol tercer esmentat en la comunicació i també de les actuacions dutes a terme en la seva tramitació; només tindran accés a la mateixa els subjectes autoritzats per a això; Indemnitat i prohibició de represàlies: els usuaris de bona fe del Canal de Denúncies gaudiran de protecció per part de l’empresa, de les autoritats quan així correspongui i no percebran cap mena de represàlia pel bon ús del Canal;
Imparcialitat: el Responsable sempre observarà i tractarà la informació que li sigui remesa de manera objectiva i imparcial);i
Confiança: l’empresa generarà confiança en l’ús del Canal sobre tots els seus integrants de manera que el mateix resulti el més eficient possible.