El Departament d'Ensenyament crea confusió amb les dades sobre l'escola inclusiva

Posted in L'escola.

El departament d’Ensenyament crea confusió amb les dades sobre l’escola inclusiva. Les entitats signants volem expressar la nostra perplexitat i malestar davant les dades fetes públiques recentment pel departament d’Ensenyament sobre l’evolució de l’escola inclusiva a Catalunya, tota vegada que aquestes dades no coincideixen amb les estadístiques que publica el mateix departament i només contribueixen a generar confusió pel que fa a la realitat sobre l’escolarització d’alumnes amb necessitats educatives especials (NEE) en centres d’ensenyament ordinari.

El mes de juliol, aquestes entitats vàrem presentar un manifest (amb l’adhesió de més de 8.000 persones) en el qual alertàvem de diversos indicis que feien pensar en una reculada en el procés cap a una escola inclusiva a Catalunya (com, per exemple, canvis en la definició de les USEE; no renovació de la convocatòria que permetia a determinats centres d’educació especial exercir de centres de suport a l’escola ordinària; absència del mateix concepte d’inclusió en els programes del departament...)

La resposta d’Ensenyament, més enllà d’una reunió que va tenir lloc el 18 de juliol amb representants de les entitats promotores del manifest, es va produir el 13 d’agost, amb una sorprenent nota de premsa que aportava unes dades difícils de creure per aquells que fa anys ens interessem per l’educació a Catalunya dels alumnes amb discapacitat. En síntesi, aquesta nota deia que a Catalunya el curs passat el 75% de l’alumnat amb discapacitat (aquesta era l’expressió literal que utilitzava, no parlava de NEE) estava escolaritzat en centres ordinaris. El problema és que les estadístiques oficials publicades fins ara (pel Ministeri d’Educació i per la mateixa Generalitat) indiquen que el curs 2010/2011 aquest percentatge se situava en el 63%. A més, el departament sembla ignorar les dades facilitades fa només tres anys per la mateixa conselleria (aleshores es deia d’Educació) amb motiu de la presentació del Pla d’Acció Aprendre Junts per Viure Junts. Segons aquest pla, l’any 2015 s’hauria d’assolir l’objectiu d’arribar al 70% de l’alumnat amb NEE escolaritzat en centres ordinaris, partint del 56% que hi havia el curs 2008-2009.

Però segons la nota de premsa del 13 d’agost de 2012, en realitat el curs 2008-2009 i fins i tot l’anterior ja s’havia assolit i superat la fita del 70%. Per tant, si s’acceptessin les noves dades, el Pla d’Acció -en la redacció del qual van participar un bon nombre d’experts en educació inclusiva- quedaria en paper mullat. En altres paraules, no caldria fer res, perquè vam arribar allà on volíem abans de començar. Absurd. Sospitem que aquest increment percentual s’ha aconseguit mitjançant l’artifici d’incorporar a la categoria de discapacitat a alumnes que no ho són i que fins ara no havien estat considerats com a tals, malgrat que puguin presentar problemes d’aprenentatge.

Aquest canvi metodològic aconsegueix el miracle d’incrementar el percentatge d’alumnes amb discapacitats a l’escola ordinària sense que en canvi es redueixi el de les escoles especials, on el nombre es manté força estable. Considerem que aquesta tergiversació de dades i que aquest comunicat de premsa no són fruit d’un error casual ni involuntari. La mateixa consellera Rigau va repetir la dada del 75% en la roda de premsa de presentació del curs escolar i tenim notícia que el comunicat s’ha seguit enviant aquest mes a periodistes que s’han interessat per la no continuïtat dels centres de suport. El comunicat, doncs, tenia i té una clara finalitat de confondre als periodistes que s’interessen per les crítiques que plouen (cada cop més) des de la societat pel que fa a l’atenció dels alumnes amb necessitats educatives especials i al desinterès per situar l’escola inclusiva en l’eix de les polítiques educatives d’aquest país. Per tot plegat, demanem al departament d’Ensenyament una explicació creïble i, si cal, la correcció de les dades sobre escolarització d’alumnes amb NEE que ha difós a l’opinió pública, així com la revisió i enfortiment del Pla d’Acció ‘Aprendre Junts per Viure Junts’.

Per acabar, pensem que estem davant d’uns fets que podrien ser greus, pel que presumptament suposen d’alteració de dades oficials per oferir una realitat maquillada. Per aquest motiu, instem a la consellera Rigau a investigar els fets i depurar responsabilitats si s’escau.

ENTITATS SIGNANTS

Plataforma Ciutadana per una Escola Inclusiva a Catalunya

ASPASIM

FAPAC

 

TELÈFONS DE CONTACTE

Noemí Santiveri: Telèfon (660 42 76 67) i mail.  Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la.

Efren Carbonell: Telèfon (93.406.84.01/93.406.84.09) i mail ( Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la.)

 

NOTÍCIES RELACIONADES:

http://www.abc.es/agencias/noticia.asp?noticia=1272165

http://www.abc.es/20121016/local-cataluna/abci-acusa-rigau-maquillar-datos-201210160939.html


 

La Generalitat nega l’escolarització de qualitat a més de 50 alumnes amb discapacitat

Posted in L'escola.

El Departament d’Ensenyament veta el suport a alumnat amb necessitats educatives especials greus en 21 centres educatius de la ciutat de Barcelona

Les escoles en van ser informades el dia de l’inici escolar mitjançant un correu electrònic

El Consorci d’Educació de Barcelona i el Departament d’Ensenyament han negat el suport a més de 50 alumnes amb necessitats educatives especials greus en 21 centres educatius públics de la ciutat de Barcelona.

Va ser el 12 de setembre, el mateix dia que s’iniciava el curs escolar, quan els centres educatius públics van rebre un correu electrònic del Consorci d’Educació on s’especificava que enguany seria l’Administració Pública qui proporcionaria el “monitoratge” d’aquests alumnes. Tot i així, aquests recursos encara no han arribat.

Joan Torrent, director del ceip Els Xiprers assegura que “amb aquesta decisió, s’atempta frontalment contra un sistema d’escola inclusiva que ha demostrat la seva eficàcia i qualitat durant 25 anys”. Aspasim, entre d’altres, és un dels centres que fins al moment ha posat professionals a disposició de les escoles per dur a terme el suport a l’alumnat amb necessitats educatives especials greus.

Aquesta any, Aspasim també ho tenia tot a punt per començar la feina a les escoles ordinàries donant suport de qualitat amb mestres d’educació especial, fisioterapeutes, logopedes i educadors. Malgrat tot, el dia 10 de setembre a les 14h, el Consorci d’Educació de Barcelona i el Departament d’Ensenyament van comunicar, mitjançant un correu electrònic, la prohibició a Aspasim d’accedir als centres públics per a desenvolupar les tasques de suport.

Els diferents centres, les AMPAs i l’Associació de Famílies d’Aspasim a l’Escola Ordinària

han fet arribar la seva indignació a les diferents autoritats educatives i al Síndic de Greuges denunciant el que consideren un “acte administratiu sense els mínims criteris d’ètica i sense cap respecte per la comunitat educativa ni per la feina feta durant tants anys”.

Sonia Gainza, presidenta de l’Associació de Pares amb suport d’ASPASIM a l’escola ordinària, és una de les mares que està veient com a la seva filla no té garantida una escolarització adequada a les seves necessitats tal i com preveu la Llei d’Educació de Catalunya (LEC) en els articles 81.4; 205.10. “Des del Consorci i Ensenyament ens diuen que posaran els recursos, però no ens ho creiem. Ens sembla impossible que, amb les retallades actuals, puguin oferir el mateix que Aspasim, que compta amb importants aportacions de la societat civil i donatius”, explica Gainza. I afegeix: “No entenem per què quan tot funcionava bé per al conjunt de la comunitat educativa, es decideix suprimir-ho, sense cap argument ni econòmic ni pedagògic i just el dia abans de començar l’escola, creant un desconcert i caos innecessaris.”

Per a les famílies afectades aquest es el primer pas cap a l’exclusió, ja que veuen perillar la continuïtat de l’escolarització dels seus fills i filles amb un suport educatiu que estaven compromesos per les escoles i en molts casos pels dictàmens dels EAPS corresponents.

PLATAFORMA PER RECUPERAR LA INCLUSIÓ AMB ASPASIM A L’ESCOLA ORDINARIA PUBLICA

Sonia Gainza, Presidenta Associació de Pares amb suport d’ASPASIM a l’escola ordinària. Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la. tel 696 606 722

Nuria Capellas, coordinadora tècnica d’ASPASIM Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la. tel 676 460 235

Joan Torrent, director de CEIP Xipres i representaNt de les 21 escoles públiques afectades. Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la. tel 661986919

Victoria, de l’AMPA de l’escola CEIP FLuvià i representant de la FAPAC